1. "Жреците на Изида и
Озирис ми разкриха тайните си. Аз имах за свой бог - любовта и
вдъхновен от любов - аз пях, говорих и победих."
2. "Да си свободен, това значи да си господар, а да си
господар, това значи да изтичаш от любовта."
3. "Победи раздвояването и ще победиш смъртта."
4. "Ти си пламък. Ти трябва да се разрастваш ежедневно.
Пламъкът е ключът на живота."
5. "Има само една власт, само един Бог и само един Учител и ти
можеш да го откриеш само чрез пламъка."
6. "Тайната на съпруг и съпруга е известна само на
посветените. Тази тайна е скрита от хората. Тази тайна е
скрита в пламъка."
7. "Посветените са същества на пламъка."
8. "Който намери любовта - той намира пламъка. Той се слива с
него и се освобождава от печалната пропаст на преражданията."
9. "В разгръщането на пламъка е всяко истинско постижение."
10. "Истинската любов, това е неизменният етер, а чистото
сърце се превръща в пламтящо слънце. Такова всъщност е сърцето
на Бога."
11. "Пламъка е който възпроизвежда в нас Божественото."
12. "Истините, това са силите на светлината."
13. "Божествеността е вечна и безкрайна, а човечността е
крайна."
14. "Всички са произлезли от свещеният пламък, който е
първоначалната светлина."
15. "Космическата идея е плпламтящ огън. Духовете са огън от
огъня - пламък от пламъка и един ден те ще светнат и ще станат
като пламъци. Ще разкъсат илюзията и ще възкръснат по-живи от
всеки друг път във висините на седмото небе."
Орфей и орфизма
Един от най-популярните древни герои е Орфей, роден някъде
в пределите на Тракия. Според създадената вече в гръцката
митология версия той е син на речния бог Еагър и музата на
поезията Калиопа.
Великолепен поет и певец, Орфей си
съперничил дори с бога намузиката и песните, Аполон.
Невероятният му глас омайвал всички живи същества, а по време
на похода на аргонавтите за златното руно заглушил опасната
песен на сирените и спасил героите. Орфей често се изобразява
с китара или лира, от чиито струни изтръгвал вълшебни звуци,
каращи горските животни да вървят подир него; скали и планини
да се движат; дивите зверове да лягат в краката му.
Пак от гръцките митове е известна драматичната любов на
поета към прекрасната дриада Евридика. Ухапана от отровна
змия, красавицата умира в деня на тяхната сватба. За да я
спаси, Орфей слиза в подземния свят на бог Хадес и трогва
всички с тъжните си песни. Той успява да убеди господаря на
душите да му върне любимата, но на връщане не спазва условието
да не я поглежда до дневната светлина, заради което я загубва
завинаги.
Този епизод е пряко свързан със смъртта на Орфей. Той вече
пренебрегвал женската красота, заради което е убит от
жените-вакханки по време на мистериите в чест на бог Дионис. А
това събитие навежда към по-ранното ниво на митологизиране на
Орфей. Защото със сигурност се знае, че той е от тракийски
произход и е играел важна роля в слабо познатата тракийска
религия. Не случайно в античното изкуство Орфей винаги се
изобразява в тракийски дрехи, а целият му живот преминава в
земите на траките. Изглежда, че в тяхната митология той
по-скоро е бил жрец и магьосник, надарен със свръхестествени
възможности. В съвременната наука се смята, че героят е
вдъхновител на цяла философско-религиозна система, получила
името орфизъм. Приема се, че тя възниква в Тракия между края
на второто хилядолетие и 9-8 в.пр.Хр. По-късно доктрината се
разпространява в Гърция и средиземноморския свят. Привърженици
на орфизма били дори много от римските императори. Това е
чисто аристократична концепция, основана върху дионисиевите
мистерии. В древността тя се е предавала изключително чрез
устния епос, оформил необходимите предпоставки за появата на
образа на царя-първородител; на царя, осигуряващ плодородието;
на царя-жрец и антроподемон; на съвършения и безсмъртен цар,
бог на себе си и първожрец за своя народ
Орфическите мистерии се правели само от посветени, а това
били единствено неженени мъже. Те били наричани а-бии(т.е.
не-жизнени), защото не водели нормален и обикновен живот.
Тайнствата ставали в затворени общества и скрити места,
недостъпни за погледа на останалите хора(скали и пещери, с
каквито изобилстват Източните Родопи, Странджа и Сакар). Те
били придружени с хорови песни и мимически игри. Кулминации
представлявали символичната смърт на царя-жрец, отъждествявана
с разкъсването на Дионис от титаните, и също символичното
зачатие на богинята-майка, даващо началото на живота. Първата
се осъществявала чрез кръвната жертва на бик, кон, козел, а
понякога и хора. Зачатието пък се реализирало с масово
съвъкупление на мъже и жени, накарало Херодот да обвинява
траките в полова разпуснатост. По-късно орфическите тайнства
се олицетворяват от разюзданите вакханалии в чест на бога на
виното и веселието Дионис.
|